Teātra studija

IMG_1797_2  Teātra studija IMG 1797 2 300x225Aktiermeistarības studija var palīdzēt ne tikai iemācīties pareizi runāt un pārliecinoši izturēties publikas priekšā, bet arī ļauj uzzināt daudz ko jaunu pašam par sevi.

Sevis izzināšanas process saistīts ar to, ka jebkuras lomas, uzdevuma un etīdes pamatā ir jaunrade, kuru veido tajā iesaistītās personas pašas. “Cilvēka darbībai ir divas puses – fiziskā un psihiskā. Šīs puses viena no otras nav atraujamas un viena ar otru nav aizstājamas. Ikviena cilvēka darbība ir psihofizisks process. Tāpēc nav iespējams izprast cilvēka rīcību, pirms nav saprastas viņa domas un jūtas, bet to savukārt nav iespējams izdarīt, pirms nav izprastas viņa objektīvās sakarības un attiecības ar apkārtējo vidi.”[1]

Lai gan šāds skatījums abiem mūsu studijas pasniedzējiem saglabājies no padomju laika skolas, kā stāsta Ivars: “Pa šiem… vairāk kā četrdesmit gadiem, strādājot ar dažādiem režisoriem un saskaroties ar visādām režijas skolām, gadās, ka no režisoru puses tiek izteiktas domas, ka tagad mēs iestudēsim izrādi pēc kaut kādiem citu skolu principiem… bet, kad mēģinājumu procesa laikā gaidu, kad tad nu sāksiess tā “jaunā skola”, pēc kāda laika pārliecinos, ka… sauciet to, kā gribat… glābiņš ir – izmantot “veco skolu”. Un izrādās, ka tas ir tieši tas, ko šis režisors ir gribējis.”

Studija ir domāta ikvienam, kurš vēlas pilnveidot sevi kā personību. Tajā apgūtais noderēs ne tikai tiem, kuri ikdienā stājas jebkāda veida auditorijas priekšā, bet arī cilvēkiem, kuri meklē jaunus iespaidus.

“Aktiermeistarībā viss ir vienkārši”, saka Alda: ” tikai tad, kad sāku saviem audzēkņiem šīs vienkāršās lietas stāstīt, tie iepleš acis – izrādās, ka panākt šo vienkāršību nav nemaz tik viegli.” Un turpina tālāk par savu profesiju: “Mūsu galvenais uzdevums ir iemācīt nevis spēlēt teātri, bet patiesi uz skatuves izdzīvot savu tēlu likteņus. Tikai tā aktieris var izpildīt savu pamatfunkciju – dot iespēju skatītājam izjust katarsi.”[2]

Lūk ieskats no Aldas un Ivara vadītās aktiermeistarības nometnes Bērnu teātra studijai “Kamolītis”:

___________________________________________

[1] “Aktiera un režisora meistarība.” B.Zahava. Rīga: Izdevniecība “Zvaigzne”, 1974 – 6.lpp

[2] Katarse – mākslas estētiskā iedarbība uz cilvēku. Katarse ir attīrīšanās caur līdzpārdzīvojumu.